OK, ik werd helemaal warm van dit idee. Ik ben zelf geen creatief ondernemer... Alhoewel, ik ben creatief en ik ben ondernemer... en als ondernemer ben je vaak gedwongen creatief te zijn. Even opnieuw... Ook ik ben dus een creatief ondernemer.
Heerlijk online gebrainstormd een aantal opties zijn open, een aantal mensen zijn geinteresseerd, de media springt er op want: Twitter... en dan, wat nu?
Nu wil ik van die droom werkelijkheid maken. En dan komt er een harde realiteit voorbij. Geen tijd, geen geld... Geen probleem. Er zal wreed veel tijd ingeinvesteerd moeten worden, maar zoals ik het nu zie zijn er al een paar mensen die dit ook wel zien zitten. Mooi dus.
Voorkeurspand is de Producent. Die is volgens mij niet te huur, een rijksmonument, niet ingericht als zou moeten en kost 2500000 Met een groep van 12 ondernemers zou dat inclusief KK ongeveer 230000 per ondernemer zijn. dat komt neer op ongeveer 1200 eur in de maand aan huur. Voor een bedrijfsruimte is dat spotgoedkoop. Aan huis werken is goedkoper, maar toch.
Bij deze alvast de gedownloade Pdf...
Tags:
Er waren een stuk of 7 reacties hierop. Die heb ik even integraal hieronder geplakt:
1. Maaike H. 10:06 Schreef op 24 januari, 2011 Antwoord
Hoi Chris, (cc Hermen en PP)
Bedankt dat je deze kennis hier met ons deelt.
Ik houd van jouw scherpte, directheid en vooral realiteit!
Dat de producent niet te huur is, is voor mij nieuw; er hangt al een jaar een groot 'te huur' bord op, maar ik heb verder nooit achtergrond info gevraagd, dus neem het nu even aan dat jouw info hierover klopt.
Mijn eerste stap zou zijn: laten we met een groep eens daar gaan kijken: gewoon afspraak maken, naar binnen stappen en ZIEN of het kan worden wat we voor ogen hebben.
De grove berekening die hier boven wordt gesteld (met 12 ondernemers) met een uitkomst van 1200,- kosten per maand (+ nog alle extra's aan licht/water, verzekering, onderhoud etc??) is behoorlijk aan de maat. Het mag dan voor bedrijfsruimte een mooie prijs zijn, maar voor die prijs verwacht ik ook wel een behoorlijk oppervlak. Hetgeen ik (lees wij: 3MegaWatt) niet nodig denk(en) te hebben. En naar ik verwacht, andere -nu nog vanuit huis werkende- ondernemers, ook niet.
Maar laten we het draaien naar de mogelijkheden: Ik heb als idee op de Mindmap toegevoegd dat er kleine units kunnen komen: afgesloten werkruimtes (per ondernemer) en openbare gedeelde ruimtes: lees keuken, lunchruimte, toiletten. ed. Wellicht dat er in een pand als de Producent een samenwerking kan worden aangegaan met ondernemers/bedrijven van verschillende bedrijfsgroottes? Sommige hebben interesse in een hele verdieping met geheel eigen voorzieningen, andere in een deel ervan met gedeelde voorzieningen.
Ook vind ik het een goed idee op de MindMap, om deze Goudse VanNelle niet alleen een plek voor bedrijfsruimte te laten zijn, maar ook voor andere doeleinden, zoals Seat2Meet of horeca. Zo ook de mogelijkheden voor atelier en expositieruimten.
Maar zoals gezegd: laten we als EERSTE stap eens met een groep geïnteresseerden ter plekke kijken.
Deze afspraak kost ons 1 à 1,5 uur tijd: laat dat onze eerste investering zijn. Want -daar ben ik het ook met je over eens Chris- dit gaat inderdaad veel tijd (en energie) kosten om dit project van de grond te krijgen!
Mee eens? Groet, Maaike
2. Susanna L. 11:48 Schreef op 24 januari, 2011 Antwoord
Hoi! Goed idee om eens te gaan kijken! Als nog zeer kleine ondernemer is het voor mij allemaal heel ver uit mijn bereik (qua prijs) maar ik zie ook voorbeelden om me heen van panden waar het nog kleinschaliger mogelijk is om te huren (bijvoorbeeld per dag in de week) zodat je als kleine ondernemer er makkelijker in kan groeien! Het idee om met andere creatieven verbonden te zijn vind ik helemaal super. Ik denk en doe graag mee!
Grtz! Suus.
3. Chris Bellekom 13:46 Schreef op 24 januari, 2011 Bewerken | Verwijderen | Antwoord
Hoi Maaike en anderen,
De producent bestaat uit meer dan één pand. Volgens mij zijn het een aantal geschakelde panden. Ik heb het flauwe vermoeden dat een aantal panden een andere status heeft. Er is er in ieder geval 1 te koop (maar misschien ook wel te huur) en er is er in ieder geval 1 te huur (maar misschien ook wel te koop) We zijn er snel genoeg achter als we de makelaars gaan bellen.
Uiteraard is de prijs aan de hoge kant, maar dat zou zo zijn als de ruimte in 12 exacte stukken verdeeld zou worden. Iedere ondernemer heeft zo zijn eigen behoefte. Dat is de reden dat ik in de mindmap ook de optie had opgenomen om voor het drukken van de kosten ook een 'seats2meet' achtig bedrijf en eventueel horeca op te nemen, ik denk dat het een lastige opgave word om met een aantal kleine Zelfstandig ondernemers 1200 euro per maand op te gaan hoesten.
Laat ik het eens anders benaderen. Het totale aan te kopen vloeroppervlak is 9280m2. Bij een koopsom van 2,5 miljoen inclusief KK (exclusief verbouwen!) en een rentestand van 5% is dat een bedrag van 125.000 aan rente per jaar (exclusief aflossing) dat is 13 euro 50 per vierkante meter per jaar aan rente. Dat lijkt heel goedkoop en dat zou het ook kunnen zijn, als je een investeerder weet te vinden die het pand wil kopen, opknappen en voor bedrijfsruimtes in wilt richten. Alhoewel ik er van overtuigd ben dat een commerciele partij die de ruimtes zou willen verhuren een veelvoud gaat vragen voor de vierkante meterprijs.
Ik wil er best wel samen met jullie voor gaan zitten om eens het kostenplaatje voor "de Producent" inzichtelijk te maken.
Voor alle duidelijkheid, "de Producent" is slechts 1 optie... er zijn er meerdere.
Chris
4. Hermen Buurman 14:00 Schreef op 24 januari, 2011 Antwoord
Om ons zelf niet te beperken moeten we eerst diverse locaties onderzoeken en kijken wat daar de mogelijkheden zijn. En niet meteen met het financiële plaatje bezig zijn.
De randvoorwaarden zijn minsten zo belangrijk, zoals parkeermogelijkheden en bereikbaarheid.
Hermen
5. Maaike H. 14:21 Schreef op 24 januari, 2011 Antwoord
Chris schreef:
'De producent bestaat uit meer dan één pand. Volgens mij zijn het een aantal geschakelde panden. (..) snel genoeg achter als we de makelaars gaan bellen.'
Maaike ~> Het 'te huur' bordje gaat over 330m2 dus inderdaad ander pand. Afspraak maken met makelaar!
'Uiteraard is de prijs aan de hoge kant (..) Dat is de reden dat ik in de mindmap ook de optie had opgenomen om voor het drukken van de kosten ook een 'seats2meet' achtig bedrijf en eventueel horeca op te nemen, ik denk dat het een lastige opgave word om met een aantal kleine Zelfstandig ondernemers 1200 euro per maand op te gaan hoesten.
Maaike ~> helemaal eens
'Laat ik het eens anders benaderen. Het totale aan te kopen vloeroppervlak is 9280m2. (..) dat is 13 euro 50 per vierkante meter per jaar aan rente. Dat lijkt heel goedkoop en dat zou het ook kunnen zijn, als je een investeerder weet te vinden die het pand wil kopen, opknappen en voor bedrijfsruimtes in wilt richten.'
Maaike ~> als dit een realistische berekening is klinkt dit stuk haalbaarder!
'Alhoewel ik er van overtuigd ben dat een commerciële partij die de ruimtes zou willen verhuren een veelvoud gaat vragen voor de vierkante meterprijs.'
Maaike ~> Zou kunnen. Maar: Is de vraag 'Goudse Van Nelle Fabriek' ontstaan uit de behoefte aan (dure) huurruimte? (Nee)
'Ik wil er best wel samen met jullie voor gaan zitten om eens het kostenplaatje voor "de Producent" inzichtelijk te maken.'
Maaike ~> Als ik voor mezelf spreek; Graag zelfs, ieder zijn eigen expertise/knowhow!
Wat vindt de rest? Groet, maaike
6. Chris Bellekom 15:49 Schreef op 24 januari, 2011 Bewerken | Verwijderen | Antwoord
Hermen,
Dat weet ik en dat ben ik helemaal met je eens, vandaar ook mijn laatste zin dat 'de producent' slechts 1 optie is. Er zijn er meerdere. Een gemeentelijk pand zou misschien meer aansluiten bij de ontwikkelambitie van de gemeente zelf en kunnen resulteren in een kruisbestuiving. Dat betekent dat we buiten de kaders moeten denken en niet slechts kijken naar 'de producent' en ons daarop blind staren, maar ook kijken naar andere panden en het concept 'goudse ontwerpfabriek' ook echt als concept moeten neerzetten, ongeacht welke locatie er uiteindelijk aan verbonden wordt...
Chris
7. Tessa H. 23:01 Schreef op 27 januari, 2011 Antwoord
Hallo allemaal,
Ik ben dus ècht geen creatieve ondernemer, maar vind dit wel een ontzettend leuk initiatief. Wil graag meedenken en wie weet is er wel een rol voor een organisatorisch talent weggelegd in een later stadium ;-)
Even puur gefocused op het kostenplaatje; dat is even schrikken, uitgaande van lokatie de Producent. Het lijkt me dan ook in zo'n pand lonend om te zorgen dat je faciliteiten biedt zodat het pand zelf inkomsten genereert. Vergaderzalen van diverse groottes, faciliteiten die kleine ondernemers (niet gevestigd IN de Producent zelf) soms nodig kunnen hebben. En er zijn ongetwijfeld meer dingen te bedenken.
Ergens heb ik ook het idee dat er een mogelijkheid moet zijn betrokken Goudse investeerders te vinden die niét alleen voor een zo hoog mogelijke huurprijs gaan. Tis een beetje ongrijpbaar, maar er zou iets moete kunnen, lijkt me. Misschien eens een keer over praten met iemand zoals bv Jan Smit (OMB)?
Groet,
Tessa
Mei 30 2012 vanaf 15.30 tot 20.30 – Nelson Mandela centrum
Juni 1 2012 vanaf 10.00 tot 13.00 – De bar van Ramon en Miranda
Juni 3 2012 vanaf 14.00 tot 15.00 – Gouda/ Goudse Schouwburg
Juni 4 2012 vanaf 20.00 tot 22.00 – Concordia
Juni 5 2012 vanaf 19.30 tot 22.00 – Koffiefabriek
Toegevoegd door Heleen van Praag
Toegevoegd door Heleen van Praag
© 2012 Gemaakt door Peterpaul Kloosterman.