Bericht

OP NAAR EEN VREEDZAAM GOUDA

Geplaatst op 11 november 2011, 16:45 uur

Zo’n 80 maatschappelijk actieve Gouwenaars verzamelden zich op 3 november in het Goudse stadhuis. Pedagoog Micha de Winter en voormalig basisschooldirecteur Caroline Verhoeff uit Utrecht spraken daar over hun visie op opvoeding en samenleving. Een inspirerende avond voor Gouda!

 

De Winter gaf zijn gehoor twee belangrijke boodschappen mee. De eerste luidde: goed opvoeden doe je samen. In Nederland houden we onze opvoedingsvragen veel te veel voor onszelf, zitten we veel te veel te tobben achter onze eigen voordeur. Ouders kunnen veel aan elkaar hebben, in buurten zou je elkaars kinderen op straat moeten kunnen aanspreken, scholen en ouders staan veel te vaak tegenover in plaats van naast elkaar. Dat moet en kan anders.

De tweede boodschap van de bekende pedagoog was: goed opvoeden kan niet zonder een toekomstideaal. Het jeugdbeleid in Nederland is erg probleemgericht. We beplakken onze kinderen massaal met etiketten zoals ADHD. Jongeren en overlast worden steevast in een adem genoemd. Zo komt opvoeding vooral in het teken te staan van indammen, beheersen, oplossen. Maar we verliezen uit het oog waartoe we opvoeden, wat voor gezin, klas of samenleving we willen. Dan wordt opvoeden negatief, incidentgestuurd. De Winter pleit ervoor om kinderen op te voeden tot democratische burgers, die op een goede manier mondig en assertief zijn, opkomen voor anderen en voor zichzelf en verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen voor een groter geheel.

 

Caroline Verhoeff bracht als basisschooldirecteur in de Utrechtse krachtwijk Overvecht deze ideeën voor het eerst in de praktijk. Haar school werd de eerste Vreedzame School. Daar wordt al vanaf groep 1 met kinderen gepraat: wat voor school wil je hebben? En wat kun jij er aan doen om ervoor te zorgen dat je school wordt zoals je wilt? Kinderen leren vergaderen, compromissen sluiten, afspraken maken en handhaven, conflicten oplossen en verantwoordelijkheid dragen. Inmiddels telt Nederland 400 Vreedzame Scholen. Nu werkt Verhoeff aan het verbreden van de aanpak naar de wijk. De Vreedzame Scholen in Overvecht hebben al zo’n 300 kinderen voortgebracht die zijn opgeleid tot mediator. Hun probleemoplossend vermogen werkt ook op straat. En naarmate de principes van het Vreedzame opvoeden in meer kringen gedeeld en toegepast worden wordt opvoeden vanzelf ook iets dat je samen doet.

In Gouda gebeuren al veel dingen die in de richting gaan van de Vreedzame School en de Vreedzame Wijk, zo bleek tijdens de discussie na de lezingen. De meerwaarde van de Utrechtse benadering zit ‘m in de samenhangende aanpak: als alle maatschappelijke organisaties vanuit eenzelfde ideaal en methode werken, versterken ze elkaar optimaal.
Of we dat ook in Gouda van de grond gaan krijgen is natuurlijk nog de vraag. Aan enthousiasme ontbrak het niet op 3 november. Wie mee wil denken over de manier waarop we deze aanpak ook in Gouda kunnen toepassen, kan zich aanmelden bij de groep Vreedzaam Gouda, hier op Gouda Bruist!

Deel dit: