Kennisbank CROWDFUNDING

Bij crowdfunding betalen veel mensen een klein beetje geld om een project te realiseren.
Crowdfunding is niet iets nieuws. Zo was het in 1939 geopende Spaardersbad in Gouda door inwoners gefinancierd via spaaraandelen.
Nieuw is dat crowdfunding nu meestal verloopt via een online crowdfunding platform.

Voorbeelden van geslaagde online crowdfunding acties in Gouda:

  • Pauzelandschap Potterspoort
  • Veerpontje GOUDasfalt 
  • Cold Case Clarissenklooster
  • Vergroenen van de Sint Mariewal
  • Riverdale Festival 

Kijk voor meer informatie over deze crowdfunding campagnes op Voorjebuurt.nl

AV Gouda is er in geslaagd een nieuwe atletiekbaan te funden via allerlei vormen van crowdfunding en sponsoring.

Organisaties
VIP Gouda organiseert regelmatig workshops over crowdfunding.

Deze Stadmakers hebben ervaring met crowdfunding campagnes:

Heleen van Praag
Peterpaul Kloosterman
Maud Roukens
Marcel van Dasselaar

FAQ

Bij crowdfunding betalen veel mensen een klein beetje geld om een project te realiseren.
Crowdfunding is niet iets nieuws. Zo was het in 1939 geopende Spaardersbad in Gouda door inwoners gefinancierd via spaaraandelen. Nieuw is dat crowdfunding nu meestal verloopt via een online crowdfunding platform.

Crowdfunding doe je meestal niet (alleen) voor het geld. Het is vooral een manier is om mensen bij jou project te betrekken. Iedereen wordt letterlijk of figuurlijk een beetje mede eigenaar.
Ook is het een goede manier om draagvlak aan te tonen voor je project voor eventuele sponsors. Zo kun je proberen af te spreken dat de sponsor het verdrag verdubbelt wat door de 'crowd' bijeen is gebracht.

De crowdfunding bijdrage is daadwerkelijk nodig om het doel te realiseren. Het doel is concreet, tastbaar, geloofwaardig en aansprekend. Geld voor achterstallig onderhoud van het clubgebouw spreekt bijvoorbeeld minder aan dan een bijdrage voor zonnepanelen op het gebouw of een nieuwe keuken.

Er zijn 4 soorten crowdfunding:

  • Donaties: De investeerder krijgt er niks voor terug. Crowdfunding door middel van donaties komt voornamelijk voor bij goede doelen.
  • Beloningen: De investeerder krijgt een niet-financiële beloning. Enkele voorbeelden zijn een ticket voor een concert, een exemplaar van een cd of boek of naamvermelding bij een kunstwerk.
  • Leningen: De investeerder leent een (kleine) som geld uit aan de ondernemer. De ondernemer betaalt de investeerder na verloop van tijd het ingelegde bedrag met rente terug.
  • Aandeel: De investeerder ontvangt een aandeel in het bedrijf.
    Soms is er sprake van een combinatie zoals bij de crowdfunding van de nieuwe atletiekbaan van AV Gouda.

Crowdsourcing heeft betrekking op het verzamelen van kennis, hulp en materialen.
Zo konden mensen bij Pauzelandschap Potterspoort meehelpen door onkruid te wieden of door Goudsbloemen op te kweken. Bij de Bruisplaats

Hieronder staan enkele voorbeelden van geslaagde campagnes. Door aanpassingen aan de website van voorjebuurt.nl is helaas niet alle informatie over de campagne meer goed zichtbaar.

Hieronder volgt een aantal tips voor een crowdfunding actie met beloningen:

  • Een crowdfunding actie organiseer je niet in je eentje. Vorm een team met mensen die zich willen committeren aan het succes van de actie.
  • Kies een geschikt crowdfunding platform.
  • Maak een kort filmpje waarin de initiatiefnemers aan het woord komen. Maak het niet te professioneel, dit kan weer averechts werken (tips voor het maken van een filmpje vind je op voorjebuurt.nl).
  • Beperk het aantal varianten in de hoogten van de donaties, want je maakt het onnodig complex en moeilijker om te kiezen voor de supporter.
  • Denk goed na over de beloningen die je in het vooruitzicht stelt. Bedenk beloningen die waardevol zijn voor de supporter, maar die weinig of niets kosten en je niet veel werk opleveren.
  • Ga voor kort en krachtig, bijvoorbeeld 4 - 6 weken. Campagne voeren is intensief en hoe langer je het rekt, hoe lastiger het wordt om het energieniveau hoog te houden.
  • Start de campagne met ‘stille crowdfunding’. Zorg dat je via je eigen netwerk voldoende supporters hebt om de eerste 10 - 20% te doneren. Als de bodem is gelegd kun je naar buiten treden met de campagne.
  • Verwacht niet dat het vanzelf gaat of het crowdfunding platform voor jou campagne gaat voeren. Zorg dat je voor je begint een PR plan maakt. Bedenk ludieke en opvallende acties om de aandacht te trekken.
  • Volg eerst een workshop over crowdfunding en/ of praat met mensen in Gouda die een succesvolle campagne hebben gerealiseerd.
  • Een handig hulpmiddel bij de voorbereiding van de campagne is het ‘crowdfunding canvas’.

 

Je kunt het platform kiezen afhankelijk van je doel en doelgroep en soort crowdfunding. Ook kun je letten op gebruiksvriendelijkheid, de ondersteuning die je krijgt en het percentage dat naar het platform gaat.
Een overzicht van crowdfundingplatforms is te vinden op: http://douwenkoren.nl/crowdfunding-platforms-nederland/

Let op: het is alles of niets! Als je je doel niet haalt, gaat het geld terug naar de supporters.
Maak een schatting van de kosten van het project inclusief de kosten van de campagne.
Schat het aantal supporters en hun bijdrage. Verwacht je kleine of grote bedragen? Vraag mensen in je netwerk wat ze er voor over zouden hebben om een reëel beeld te krijgen.
Kijk ook wat vergelijkbare campagnes doen. Als je twijfelt of het hele bedrag haalbaar is kun je bijvoorbeeld eerst een onderdeel crowdfunden. Singelpark Gouda pakt steeds een gedeelte aan van het park en doet daar een crowdfunding voor.