Update

Project-update bij Goudse Scholendialoog

Geplaatst op 22 september 2022, 17:06 uur

 

 

Goudse scholen Dialoog voor het voortgezet onderwijs in de St. Jans kerk.                           Een spannende aftrap!

Impressie van Annemarie van den Berg – Mooij, één van de vrijwillige begeleiders van Goudse scholendialoog 

Op verzoek en in samenwerking met Museum Gouda heeft op 21 september 2022 een scholen dialoog plaatsgevonden tijdens 750 jaar Gouda, onder het thema Tolerantie. Museum Gouda heeft aangegeven graag als locatie te fungeren, in het kader van Beleef het Wonder van Gouda. De Goudse scholendialoog heeft dit verzoek samen met Stichting 21 maart Gouda opgepakt. Janneke Nieuwensteeg, procesbegeleider van deze Goudse scholendialoog, Arja Versteeg van Museum Gouda en Leen de Jong, voorzitter van Stichting 21 maart zorgden voor de vormgeving en juiste organisatie. 

Het Hoornbeek college en het Antonius college namen de uitdaging aan om met elkaar in gesprek te gaan. Een (te verwachten) spannende dialoog tussen leerlingen van  twee scholen met een eigen identiteit, uitersten met duidelijke standpunten.

Het aangaan van dialogen bevordert de sociale binding en het respect tussen mensen. In een dialoog gaat het om begrip en acceptatie van de verschillen. Enkele voorwaarden om een goede dialoog op gang te brengen is nieuwsgierigheid naar het verhaal van de ander,  tijdens het gesprek te kunnen luisteren en je eigen oordeel uit te kunnen stellen.

Na een praktische inleiding met enige regels en afspraken door Janneke Nieuwesteeg, gingen de leerlingen in groepjes van 5 a 6 leerlingen uiteen om elkaar met een kennismaking via een ‘open kaart’ spel te beginnen. Daarna gingen de groepjes onder begeleiding van vrijwillige begeleiders aan de gang met onderwerpen die door leerlingen zelf zijn opgesteld. Wat opviel was dat de leerlingen de vrijheid namen en aan elkaar gaven, door met een open houding ten opzicht van elkaar het gesprek aan te gaan, over best van wel pittige, soms zwaar beladen onderwerpen.  

Enkele teksten die de leerlingen op de post-its hebben geschreven, gaven aan

‘ ik neem mee dat je respect kan hebben, zelfs als ze anders zijn dan jij ’

‘ een gesprek dat je niet gauw met vreemden zou hebben ’

‘ Dat je ondanks verschillende geloven, je toch wel dezelfde meningen over zware onderwerpen kunt

  hebben ‘

 

respectvol, gezellig -  ondanks verschillend zijn toch veel overeenkomsten zien -  dat er op verschillende scholen een andere cultuur hangt - God heeft iedereen lief -  om thuis nog over na te denken – interessant om andere meningen te horen

 

Het was een gezellige, respectvolle en leerzame ochtend.

 

Deel dit: