Anouk Hoogendoorn

Ondernemer
Wie is Anouk?

Welkom bij De Knutseljungle! Mijn naam is Anouk Hoogendoorn, de drijvende kracht achter deze creatieve en inspirerende plek. Met een passie voor creatieve activiteiten en het werken met kinderen, heb ik De Knutseljungle opgericht. Mijn doel is om van elke creatieve activiteit een magische ervaring te maken, vol plezier, leren en ontdekken. Lees op deze pagina meer over mijn reis en wat De Knutseljungle zo speciaal maakt!


Van voortgezet onderwijs naar basisonderwijs
Oorspronkelijk ben ik in 2020 afgestudeerd als docent natuurkunde voor het voortgezet onderwijs. In mijn studieloopbaan heb ik stages gelopen op diverse middelbare scholen, en heb ik ook de kans gekregen om twee mooie buitenlandervaringen op te doen. In Curaçao heb ik kennis mogen maken met het reilen en zeilen van een middelbare school en een kinderopvang; in Suriname heb ik een bijdrage geleverd aan project BLiNaS (onderwijsproject om het natuurkundeonderwijs op mulo-scholen te verbeteren).
Na het behalen van mijn bachelordiploma kon ik meteen aan de slag op een middelbare school, maar… er klopte iets niet.  


Ik zag leerlingen worstelen met het onderwijssysteem. Leerlingen die, om wat voor reden dan ook, hun plek niet konden vinden. Leerlingen die de lesstof niet begrepen. Leerlingen die moeite hadden om contact te leggen met leeftijdsgenoten. Leerlingen die gefrustreerd raakten. Leerlingen die… de handdoek in de ring gooiden.
Gevolg? Ze begonnen ongewenst gedrag te vertonen in de klas. Dreven hun docenten en ouders tot wanhoop. Kregen een hekel aan school. En liepen vervolgens nóg meer vast in het hedendaagse onderwijssysteem.


Als docent had ik te weinig tijd om handen om deze leerlingen te helpen. Ik had immers nog 25 andere koppies in de klas zitten. Ik kon niet anders doen dan ze doorsturen naar hun mentor. En dat vrat aan mij. Ik wilde meer voor ze betekenen dan alleen de instructies in het leerlingvolgsysteem op te volgen. Na lang wikken en wegen besloot ik om voor mijzelf te beginnen, maar dan met een jongere doelgroep: de kinderen in het basisonderwijs.


Mijn drijfveer
Sinds eind 2021 ben ik in het basisonderwijs werkzaam als onderwijsassistent, coach ik kinderen die vastlopen in het reguliere onderwijs en ondersteun ik leerlingen met vakondersteuning rekenen (zie hiervoor mijn andere website). Stuk voor stuk zijn prachtige opdrachten waar ik veel van heb mogen leren (zie ook de reviews).


Door deze opdrachten ben ik mij echter steeds meer gaan realiseren dat ik niet pas in het hedendaagse onderwijssysteem. Er is te weinig ruimte voor creativiteit, terwijl dat een van mijn kernwaarden is. Buiten dat zag ik ook dat er een hoop mis is met het systeem. Leerlingen die – hoe dan ook – moeten voldoen aan allerlei regels en maatstaven. Context dat er niet toe doet. Het ontbreken van het dagelijkse leven in de lesstof. De prestatiedruk van leerlingen om een maar zo hoog mogelijk eindadvies eruit te persen. 


Maar ik zag ook dat het anders kan. Een aantal zomers ben ik aan de slag gegaan als animatiemedewerker voor diverse campings in Frankrijk. Dat gaf mij de mogelijkheid om los te komen van het schoolse. En het gaf mij een waardevol inzicht: ik wil niet werken met kinderen het label ADHD of autisme – ik wil werken met hét kind.


Let me explain. Op de camping maakt het niet uit of je ADHD hebt en je daardoor dus niet kan stilzitten: je kan toch wel je energie kwijt tijdens Levend Stratego. Het maakt niet uit of je heel erg zorgzaam bent, omdat je thuis een verstandelijk gehandicapte broer hebt – de jongere kinderen op de camping adoreren je. Het maakt niet uit of je heel impulsief bent, omdat je op jonge leeftijd een leukemiebehandeling hebt ondergaan – door je spontane acties maak je al snel veel nieuwe vriendinnen en vrienden.


Eigenschappen die normaal een belemmering vormen in het reguliere onderwijs, zijn opeens de unieke eigenschappen die jou jou maken. Je wordt geaccepteerd om wie je bent. Je kan gewoon jezelf zijn. Je bent nog steeds dezelfde jij, maar het enige verschil is dat je nu in een omgeving bent waarin je niet constant hoort wat je fout doet, hoe het anders kan en hoe je je moet gedragen. Je bent in een omgeving waar ruimte is om toe te geven aan je bewegingsdrang en waar je je creativiteit naar hartenlust kunt inzetten.


En dat is precies wat ik wil bereiken met De Knutseljungle: een plek waar kinderen zichzelf kunnen zijn, ongeacht hun labels, rugzakken en andere belemmeringen. Een plek waar kinderen tot bloei kunnen komen. Een plek waar je lekker met je handen bezig bent; iets bouwen, iets creëren. Mislukkingen en falen bestaat hier niet.


“Every plant has their own requirements in order to grow, and so do people.”


Mijn toegevoegde waarde
In Gouda en omstreken zijn er weinig plekken waar kinderen op regelmatige basis creatief aan de slag kunnen gaan. Dat heeft mij het impuls gegeven om De Knutseljungle op te richten.


En verder:



  • … ontdek je bij de Knutseljungle een breed scala aan knutselworkshops, techniekgerichte knutsellessen en leeftijdsspecifieke workshops die kinderen inspireren om te creëren en te leren.

  • … zorgen we voor een gevarieerd en boeiend aanbod van activiteiten. Van schilderen tot knutselen met gerecyclede materialen – you name it!

  • … investeren we in goede materialen. Niets is zo frustrerend als het werk dat je voor ogen hebt, niet uitkomt omdat het materiaal niet van goede kwaliteit is.

  • … staat veiligheid voorop. We zorgen voor een omgeving waar kinderen zich vrij voelen om te experimenteren en te leren.

  • … zijn we trots op onze betrokkenheid bij de lokale gemeenschap. Door middel van kunst en creativiteit streven we ernaar om een positieve impact te hebben op de wereld om ons heen.

  • ... werk ik vanuit de drie basisbehoeften verbondenheid, autonomie en competitie. De eigenheid van het kind staat centraal.

Mijn werk en hobbies

Allemaal leuk en aardig, maar… wie ben ik nou écht? Een aantal leuke weetjes over mij:


Een huis vol planten
Ik ben gek op planten en moet mijzelf inhouden in een tuincentrum (daarom ga ik er zelden naartoe, haha). Ik vind het fantastisch om stekjes uit te zien groeien tot volwaardige planten.


Hoogsensitief
Ik ben hoogsensitief en dat heeft zo zijn voor- en nadelen. In het geval van kinderen is dat een groot pluspunt, omdat ik goed kan aanvoelen wat de ander nodig heeft, zodat ik daar op kan inspelen. Mijn intuïtie is haarfijn afgesteld en daarom is het ook belangrijk dat alles wat ik doe, goed voelt.


Sporten
Bewegen is belangrijk voor mij om mij goed te voelen. Daarom beoefen ik diverse sporten: zwemmen, yoga, Zumba, fitness… Het is soms wel een uitdaging om dit te combineren met het ondernemen!


Boekenwurm
Ik zit graag met mijn neus in de boeken, voornamelijk non-fictie. Op deze manier leer ik heel wat bij en verrijk ik mijn wereld. Misschien heb jij nog boekentips?


Fotografie
Een andere hobby van mij is fotograferen. Ik heb onder andere een aantal jaar voor Stichting Vakantiespel in Alphen aan den Rijn gefotografeerd, ook voor Sinterklaas. Mensen op de foto zetten is echt mijn ding!


Koken
Pakjes en zakjes zijn niet aan mij besteed, ik kook liever vanaf scratch! Ik experimenteer graag en zet nauwelijks een standaard AVG’tje op tafel. Oh ja, en ik eet vegetarisch.

Mijn droom

Het is mijn grootste droom om te kunnen bijdragen aan het onderwijs in Caribisch Nederland. Niet alleen omdat tijdens mijn stage op Curaçao het eiland als mijn ’thuis’ voelde; maar ook omdat ik er moeite mee heb om te zien dat de kwaliteit van het onderwijs zo ondermaats is. Curaçao behoort tot hetzelfde koninkrijk als Nederland (Koninkrijk der Nederlanden), maar het verschil in kwaliteit qua onderwijs kan niet groter zijn als dag en nacht. Om die reden heb ik de intentie om halverwege 2025 – samen met mijn vriend – naar het eiland te emigreren.