Goudse Scholendialoog
In onze Goudse samenleving leven we met veel verschillende culturen en geloven samen. In het dagelijks leven kom je elkaar niet altijd tegen, omdat we veel in onze eigen bubbel zitten. Soms is dat best ingewikkeld. Maar soms blijken bubbels veel meer met elkaar overeen te komen dan je zou denken. En daar kom je natuurlijk alleen achter wanneer je elkaar spreekt.
Doordat je meestal een school zoekt die bij je past en vrienden kiest die bij je passen, kom je niet zo snel in contact met jongeren met andere gewoonten, achtergronden en meningen. Hoe vaak ontmoet een leerling uit 3VMBO een jongere met een vluchtelingenachtergrond? Wanneer gaat een islamitische leerling met een reformatorische leerling in gesprek?
Door middel van de Goudse Scholendialoog willen we jongeren bij elkaar brengen om in dialoog te gaan over hun eigen gedachten en (levens)ervaringen.
Wat is een dialoog?
Een dialoog is een ontmoeting, een gesprek tussen verschillende mensen, waarin een vrije uitwisseling van gedachten plaatsvindt. Het kan leiden tot nieuwe inzichten. Voor een goede dialoog is het belangrijk dat je nieuwsgierig bent naar de ander, goed naar elkaar luistert en elkaars inbreng respecteert.
Een dialoog is niet een discussie of debat waar standpunten tegenover elkaar komen te staan en je probeert de ander te overtuigen.
Hoe doen wij dat?
• De leerlingen worden voor de dialoog in hun eigen klas door hun docent (bijvoorbeeld de mentor of docent maatschappijleer of burgerschap) voorbereid. Wat is een dialoog en over welke thema's/ stellingen zouden jullie het graag hebben? Wat weet je al over de andere school?
• We nodigen de klassen vervolgens uit op een bijzondere locatie in de stad (bijvoorbeeld Museum Gouda, de Sint Jan, de Garenspinnerij).
• We starten gezamenlijk met het bespreken van belangrijke dialoogregels en met een korte kennismaking.
Daarna gaan de leerlingen met elkaar in gesprek, aan de hand van hun eigen stellingen en thema’s, onder leiding van een groep enthousiaste gespreksleiders.
• Tot slot sluiten we gezamenlijk af en delen de leerlingen wat ze ervan vonden en wat ze ervan hebben geleerd. Dit kan mondeling of door hun mening op post-its te schrijven. Sommige scholen blikken later nog terug op de dialoog door middel van een opdracht.
Wat vonden leerlingen ervan?
De afgelopen dialoogbijeenkomsten kregen we mooie reacties van leerlingen, zoals:
• Heel leerzaam was het. Dingen ook te weten gekomen over bijvoorbeeld dat we (moslims en christenen) veel gelijke dingen hebben.
• Ik vond het een heel fijn en open gesprek. Leuk dat het ook kan.
• Wat ik geleerd hebt van de dialoog: nog meer respect tonen en iemand in zijn waarde laten.
• We zijn meer anders naar elkaar gaan kijken in de zin dat we op sommige vlakken wel een beetje overeenkomen.
• Heel interessant om te zien hoe iedereen anders is. Ik kijk er heel positief op terug. Het heeft mijn blik ook echt breder gemaakt!
Interesse?
• Heeft jullie school interesse om mee te doen aan de Goudse Scholendialoog?
• Zou je gespreksleider willen worden tijdens de dialoog?
• Of heb je een mooie locatie voor ons beschikbaar waar de dialoog kan plaats vinden?
• Of iets anders? Bijvoorbeeld een tentoonstelling waar we bij kunnen aanhaken?
Neem dan contact met ons op, via een van de leden van de werkgroep. We gaan graag in gesprek over de mogelijkheden! Je kunt ons bereiken via nieuwste@freedom.nl
Werkgroep
De werkgroep “Goudse Scholendialoog” organiseert de dialogen onder de vlag van “Stichting 21 Maart Gouda”. Op dit moment bestaat de werkgroep uit Johan van den Berg, Peter Ewals, Adriaan Jansen, Leen de Jong, Janneke Nieuwesteeg en Harun Halisoglu.
Daarnaast zijn er 15 gespreksleiders actief betrokken.
bericht verwijderd